Ruim 65 jaar ervaring
Persoonlijk contact
Maatwerk
Hoog resultaat

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden en tarieven van ieder deelnemend kantoor in de Associatie van Gerechtsdeurwaarders en Incassospecialisten in Nederland (AGIN)

1. Toepassingsgebied

1.1 Uitsluitend de algemene voorwaarden van het AGIN-kantoor zijn van toepassing op alle aan haar verstrekte opdrachten tot het verrichten van ambtelijke en niet-ambtelijke werkzaamheden, tenzij anders en schriftelijk is overeengekomen.

2. Definities

2.1 Het AGIN-kantoor is een deelnemend gerechtsdeurwaarderkantoor in de Associatie van Gerechtsdeurwaarders en Incassospecialisten in Nederland.

2.2 Cliënten zijn opdrachtgevers, niet zijnde tussenpersonen, die aan het AGIN-kantoor een opdracht verstrekken.

2.3 Tussenpersonen zijn opdrachtgevers die beroepshalve juridische of incassowerkzaamheden verrichten, hieronder worden verstaan advocaten, juridische dienstverleners, gerechtsdeurwaarders, incassobureaus en rechtsbijstandsverzekeraars.

2.4 Opdrachtgevers zijn zowel cliënten als tussenpersonen als bedoeld in artikel 2.2 en 2.3.

2.5 Ambtelijke werkzaamheden zijn alle werkzaamheden die door de wet aan de gerechtsdeurwaarder zijn opgedragen.

2.6 Niet-ambtelijke werkzaamheden zijn alle door het AGIN-kantoor te verrichten werkzaamheden, die door de wet niet expliciet aan de gerechtsdeurwaarder zijn opgedragen. Hieronder vallen onder andere, maar niet uitsluitend: werkzaamheden in het kader van credit-management, incassowerkzaamheden, het geven van adviezen, het verlenen van rechtskundige bijstand, het voeren van procedures, het aanbrengen van dagvaardingen, het waarnemen van de rolzitting bij de rechtbank en alle daarmede verband houdende werkzaamheden.

2.7 Onder schuldenaarstarief wordt verstaan het tarief op basis van het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders (stbl.2001, nr. 35) als bedoeld in artikel 240 en artikel 434a Rv.

3. Aanvaarding

3.1 Een aan het AGIN-kantoor verstrekte opdracht geldt als aanvaard, indien dit schriftelijk door haar aan de opdrachtgever is bevestigd of wanneer zij is begonnen met de uitvoering van de opdracht. Het AGIN-kantoor is in ieder geval begonnen met de uitvoering van de opdracht op het moment dat zij zich ten opzichte van derden heeft gedragen als opdrachtnemer.

3.2 Alle opdrachten die worden gegeven aan één of meerdere gerechtsdeurwaarders verbonden aan het AGIN-kantoor gelden te zijn gegeven aan het betreffende AGIN-kantoor.

3.3 Het AGIN-kantoor aanvaardt nimmer opdrachten tot het bewaken en het tijdig stuiten van de verjaring, tenzij een dergelijke opdracht expliciet aan het AGIN-kantoor is verstrekt en door het AGIN-kantoor expliciet schriftelijk is aanvaard. Opdrachtgever blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het tijdig stuiten van de verjaring en het bewaken van de verjaringstermijn.

3.4 De toepasselijkheid van standaardvoorwaarden gehanteerd door de opdrachtgever en waarnaar de opdrachtgever verwijst, wordt door het AGIN-kantoor uitdrukkelijk afgewezen, tenzij deze schriftelijk en expliciet door het AGIN-kantoor worden aanvaard.

3.5 In geval van tegenstrijdigheid of onverenigbaarheid van deze algemene voorwaarden met de bepalingen van de opdracht, dan prevaleren deze voorwaarden, tenzij en voor zover partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn  overeengekomen.

4. Overeenkomst

4.1 Tenzij anders overeengekomen wordt de overeenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd. Partijen zijn gerechtigd de overeenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn van één maand te beëindigen.

4.2 Het AGIN-kantoor is gerechtigd om de overeenkomst (van opdracht) met onmiddellijke ingang door opzegging tussentijds te beëindigen, bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) indien naar de mening van het AGIN-kantoor sprake is van een vertrouwensbreuk tussen haar en de opdrachtgever, indien de overeenkomst naar de mening van het AGIN-kantoor onuitvoerbaar is geworden omdat de schuldenaar met onbekende bestemming is vertrokken, indien er geen door het AGIN-kantoor uitwinbare vermogensbestanddelen van de schuldenaar meer voorhanden zijn, indien de opdrachtgever aan het AGIN-kantoor aanwijzingen geeft of verzoeken doet welke het AGIN-kantoor op grond van de wet en/of de op het ambt van gerechtsdeurwaarder toepasselijke gedragsregels niet kan uitvoeren of indien opdrachtgever één of meerdere facturen van het AGIN-kantoor onbetaald laat dan wel op verzoek van het AGIN-kantoor nalatig blijft in de betaling van enig voorschot of in het stellen van zekerheid voor de door het AGIN-kantoor gemaakte of te maken kosten.

5. Werkzaamheden

5.1 De werkzaamheden en rechtsmaatregelen zullen steeds geschieden voor rekening en risico van de opdrachtgever.

5.2 Indien er meerdere opdrachtgevers zijn dan geldt een hoofdelijke aansprakelijkheid voor de nakoming van de verplichtingen.

5.3 Het staat het AGIN-kantoor vrij om derden, waaronder een andere gerechtsdeurwaarder of een advocaat, in te schakelen voor onder andere het verrichten van ambtelijke handelingen, het waarnemen van rolzittingen, het ten uitvoer leggen van executoriale titels en/of het voeren van gerechtelijke procedures. Deze kosten worden door het AGIN-kantoor als verschotten in rekening gebracht bij de opdrachtgever.

5.4 In het geval dat het AGIN-kantoor de algemene opdracht wordt gegeven om incassowerkzaamheden te verrichten, of om het nodige te doen om betaling van een executoriale titel te verkrijgen dan staat het haar vrij om een in haar ogen acceptabele betalingsregeling met de schuldenaar te treffen.

6. Tarieven

6.1 Het AGIN-kantoor berekent voor de door haar verrichte werkzaamheden de vergoeding, zoals die in haar tarieven is bepaald.

6.2 Het AGIN-kantoor heeft het recht de volgens de tarieven aan haar toekomende vergoeding ook aan de opdrachtgever in rekening te brengen, indien de opdrachtgever met de schuldenaar een regeling of een schikking treft, de opdracht tot incasso intrekt of het AGIN-kantoor ondanks herinnering zonder bericht laat. Deze gevallen worden voor de berekening van haar vergoeding dan gelijk gesteld met het geheel geïncasseerd hebben van de vordering.

6.3 Het AGIN-kantoor is gerechtigd de door haar ontvangen bedragen te verrekenen met al wat opdrachtgever aan haar verschuldigd is. Opdrachtgever verleent een onherroepelijke volmacht aan het AGIN-kantoor om alle aan het AGIN-kantoor toekomende bedragen, zowel opeisbaar als (nog) niet opeisbaar te verrekenen met de in de dossiers van de opdrachtgever ontvangen gelden. Een expliciete verrekeningsverklaring door het AGIN-kantoor is niet noodzakelijk, of wordt geacht steeds door opdrachtgever te zijn gegeven. Wanneer het AGIN-kantoor voor opdrachtgever meerdere dossiers in behandeling heeft, dan wordt een eventueel positief saldo ten gunste van de opdrachtgever in het ene dossier, aangemerkt als een voorschot ter dekking van gemaakte kosten en/of nog niet betaalde voorschotten in de andere dossiers die ten behoeve van opdrachtgever in behandeling zijn.

6.4 Het AGIN-kantoor is gerechtigd bij wijze van voorschot, een bepaald bedrag onder zich te houden voor eventueel nog te maken kosten en verschotten in dossiers welke zij in behandeling heeft ten behoeve van opdrachtgever.

6.5 Het AGIN-kantoor is gerechtigd haar tarieven jaarlijks aan te passen op basis van de wijziging van het maandindexcijfer volgens de meest actuele consumentenprijsindex (CPI) alle huishoudens, die op het moment van indexeren geldend is, zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

7. Aansprakelijkheid

7.1 Het AGIN-kantoor is niet aansprakelijk voor schade die de opdrachtgever heeft geleden of alsnog zal lijden als gevolg van een tekortkoming in de nakoming van de opdracht, tenzij de schade aan haar kan worden toegerekend op grond van opzet of grove schuld.

7.2 Het AGIN-kantoor is niet aansprakelijk voor schade door derden geleden ten gevolge van handelingen die op uitdrukkelijk verzoek van de opdrachtgever zijn verricht.

7.3 Door het AGIN-kantoor wordt geen aansprakelijkheid aanvaard, behoudens voor zover de verplicht afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering in voorkomende gevallen aanspraak op een uitkering geeft.

7.4 Voor zover het AGIN-kantoor toch aansprakelijk is voor schade die opdrachtgever lijdt of zal lijden, dan is deze aansprakelijkheid altijd beperkt tot de directe schade en tot maximaal twee maal het honorarium dat opdrachtgever op grond van deze voorwaarden verschuldigd is aan opdrachtnemer.

8. Voorschotten

8.1 Het AGIN-kantoor is verplicht te vorderen dat de opdrachtgever een door het AGIN-kantoor te bepalen bedrag stort als voorschot ter dekking van de te maken en/of reeds gemaakte kosten.

8.2 Het AGIN-kantoor is gerechtigd uit de gelden, die zij aan de opdrachtgever verschuldigd wordt, een door haar te bepalen bedrag in te houden en dit bedrag aan te wenden als voorschot voor de kosten die het AGIN-kantoor voor die opdrachtgever gemaakt heeft of nog moet maken.

9. Betaling

9.1 Voldoening van al wat aan het AGIN-kantoor verschuldigd is dient plaats te vinden binnen 14 dagen nadat het AGIN-kantoor haar declaratie aan haar opdrachtgever toegezonden heeft, bij gebreke waarvan de opdrachtgever een rentevergoeding verschuldigd is ter hoogte van de wettelijke rente vanaf de vervaldatum.

9.2. Reclamaties op factuurbedragen dienen binnen 14 werkdagen na factuurdatum middels een gemotiveerd schrijven te worden ingediend bij het AGIN-kantoor.    Reclamaties op andere wijze gedaan, dan wel later tot het AGIN-kantoor gekomen, zijn van geen waarde en kunnen geen enkel rechtsgevolg teweeg brengen. Ieder recht van reclamatie vervalt indien bovengenoemde termijn niet in acht wordt genomen alsmede indien derden werkzaamheden voor het AGIN-kantoor hebben verricht. Reclamaties geven de opdrachtgever nimmer het recht om compensatie of schuldvergelijking toe te passen.

9.3 Indien de opdrachtgever na ingebrekestelling nalatig blijft de declaratie te voldoen, dan verbeurt de opdrachtgever aan het AGIN-kantoor een contractuele boete ten bedrage van 15% van de openstaande declaratie. Voor zover de opdrachtgever echter niet handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf, dan maakt het AGIN-kantoor aanspraak op vergoeding van redelijke incassokosten, zulks met inachtneming van het bepaalde in artikel 6:96 leden 2 tot en met 6 van het Burgerlijk Wetboek. De hoogte van de incassokosten worden berekend conform artikel 2 van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke kosten.

10. Geschillen

10.1 Op de rechtsverhouding tussen het AGIN-kantoor en haar opdrachtgever is het Nederlandse recht van toepassing.

10.2 In alle voorkomende gevallen worden geschillen voorgelegd aan de gewone rechter van de plaats van vestiging van het betreffende AGIN-kantoor, tenzij de wet anders bepaalt.

11. Wijzigingen

11.1 Het AGIN-kantoor is te allen tijde bevoegd deze voorwaarden geheel of ten dele te wijzigen of aan te vullen, zonder dat het AGIN-kantoor hiervoor enige compensatie verschuldigd is.

Tarieven voor cliënten en tussenpersonen zoals behorende bij de algemene voorwaarden van het AGIN-kantoor:

 

12 Definities

12.1 De grondslag voor de berekening van het geïncasseerde bedrag is het totaal van de betaalde bedragen, mits die betaling heeft plaatsgevonden na het verstrekken van de opdracht tot incasso.

12.2 Onder geïncasseerde bedragen, ongeacht van wie betaling afkomstig is, wordt mede verstaan direct of indirect aan cliënt of tussenpersoon, of diens opdrachtgever betaalde bedragen.

12.3 Met betaling wordt gelijkgesteld een door de schuldenaar of een derde aan de cliënt of tussenpersoon, of diens opdrachtgever gedane andere prestatie ter voldoening van de ter incasso uit handen gegeven vordering.

12.4 Onder schuldenaarstarief wordt verstaan het tarief op basis van het besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders (stbl.2001, nr. 35) als bedoeld in artikel 240 en artikel 434a Rv.

13. Basisvergoeding

13.1 Als het AGIN-kantoor een dossier aanlegt in haar systeem, is een basisvergoeding van € 75,00 verschuldigd.

13.2 Als het AGIN-kantoor een dossier met periodieke termijnophoging (huur, alimentatie, energie e.d.) aanlegt in haar systeem, is in afwijking tot artikel 13.1 een basisvergoeding van € 200,00 verschuldigd.

13.3 Als het AGIN-kantoor de wederpartij aanschrijft voor termijnen die zijn verschijnen na het uit handen gegeven van het dossier, rekent het AGIN-kantoor hierover ook incassoprovisie dan wel afwikkelingskosten door aan haar opdrachtgever.

13.4 Te allen tijde is de opdrachtgever minimaal deze basisvergoeding verschuldigd, tenzij de opdrachtgever volgens deze algemene voorwaarden en tarieven een hogere vergoeding verschuldigd is aan incassoprovisie dan wel afwikkelingskosten, dan is de minimale basisvergoeding niet verschuldigd.

14. Incassoprovisie voor cliënten

14.1 Cliënten zijn incassoprovisie verschuldigd over het totaal geïncasseerde bedrag volgens onderstaande staffel:

 

ONTVANGST INCASSOPROVISIE  (% van ontvangst)
€ 2.500,- of minder 15% (minimum € 75,-)
Meer dan € 2.500,- t/m € 5.000,- Tarief volgens voorgaande schijf + 10%
Meer dan € 5.000,- t/m  € 10.000,- Tarief volgens voorgaande schijven + 5%
Meer dan € 10.000,- t/m € 200.000,- Tarief volgens voorgaande schijven + 2%
Meer dan € 200.000,- Tarief volgens voorgaande schijven + 1,5%

14.2 In afwijking van artikel 14.1, is een incassoprovisie verschuldigd van 15% over het totaal geïncasseerd bedrag, indien de grondslag van de ter incasso gegeven vordering voortvloeit uit een executoriale titel die zijn oorsprong vindt buiten Nederland.

14.3 Voor zover uit de rechtsverhouding tussen schuldeiser(es) en diens schuldenaar aanspraak kan worden gemaakt op een hoger incassotarief dan het tarief als beschreven in 14.1 of 14.2, dan is de opdrachtgever dit hogere incassotarief aan het AGIN-kantoor verschuldigd.

15. Afwikkelingskosten voor tussenpersonen

15.1 Tussenpersonen zijn afwikkelingskosten verschuldigd over het totaal geïncasseerde bedrag volgens onderstaande staffel:

 

GRONDSLAG           AFWIKKELINGSKOSTEN   (% van ontvangst)
Over het eerste tot  € 20.000,-           6,0%
Over het meerdere boven € 20.000,00           3,0%

15.2 In afwijking van artikel 15.1, zijn afwikkelingskosten verschuldigd van 15% over het totaal geïncasseerd bedrag, indien de grondslag van de ter incasso gegeven vordering voortvloeit uit een executoriale titel die zijn oorsprong vindt buiten Nederland.

16. Advisering

16.1 Voor werkzaamheden en/of kosten, die niet vallen binnen het kader van de normale incassowerkzaamheden (zoals het voeren van onderhandelingen, het geven van adviezen, het voeren van een procedure, het verlenen van rechtskundige bijstand, reistijd van en naar het dichtstbijzijnde AGIN-kantoor van opdrachtnemer enz.) is de opdrachtgever aan het AGIN-kantoor een salaris van € 175,00 per uur verschuldigd.

16.2 Voor de werkzaamheden die enkel en alleen zien op het voeren van een procedure is minimaal verschuldigd een bedrag gelijk aan het toegewezen liquidatietarief.

17. Rolwaarneming/aanbrengen van een dagvaarding

17.1 Voor iedere rolwaarneming en het daarbij behorende rolbericht is opdrachtgever aan het AGIN-kantoor een bedrag van € 17,50 verschuldigd.

17.2 Voor het aanbrengen van een dagvaarding bij het gerecht, is opdrachtgever aan het AGIN-kantoor een bedrag van € 20,00 verschuldigd.

18. Ambtelijke kosten

18.1 De gemaakte ambtelijke kosten worden in beginsel aan de opdrachtgever doorberekend op basis van het schuldenaarstarief als bedoeld in het Besluit Tarieven Ambtshandelingen Gerechtsdeurwaarder (BTAG). Voor het uitbrengen van een exploot waarvoor geen schuldenaarstarief geldt, is de opdrachtgever een vergoeding verschuldigd gelijk aan het tarief voor de betekening van een titel (artikel 2, sub b BTAG). Voor een akte van constatering geldt een uurtarief van € 175,00 met een minimum van € 250,00.

18.2 Voor een vergeefse ambtshandeling, waarvan de oorzaak niet aan het AGIN-kantoor is te wijten, wordt aan de opdrachtgever de helft van het toepasselijke schuldenaarstarief in rekening gebracht.

18.3 Voor een reeds in gereedheid gebracht exploot, dat op verzoek van de opdrachtgever niet behoeft door te gaan, wordt aan de opdrachtgever een bedrag van minimaal 50% van het toepasselijk BTAG-tarief in rekening gebracht.

18.4 Voor ambtshandelingen, die op de eerst volgende doordeweekse dag van ontvangst van de opdracht binnen de gebruikelijke kantoortijden (08:30 uur tot 17:00 uur) uitgevoerd moeten worden, wordt naast het schuldenaarstarief een toeslag van 50% in rekening gebracht.

18.5 Voor ambtshandelingen die op de dag van ontvangst van de opdracht binnen de gebruikelijke kantoortijden (08:30 uur tot 17:00 uur) uitgevoerd moeten worden, wordt naast het schuldenaarstarief een toeslag van 100% in rekening gebracht.

18.6 Voor ambtshandelingen die uitgevoerd moeten worden tussen 17:00 uur en 08:30 uur, wordt naast het schuldenaarstarief een toeslag van 200% in rekening gebracht.

18.7 Wanneer er sprake is van ambtelijke werkzaamheden die het AGIN-kantoor in redelijkheid als bijzonder kan aanmerken, brengt het AGIN-kantoor, naast de van overheidswege vastgestelde schuldenaarstarieven, voor ieder gewerkt uur een uurtarief van € 175,00 in rekening. Als bijzonder kunnen onder meer worden aangemerkt ambtelijke werkzaamheden die langer duren dan de tijd die is inbegrepen in het enkelvoudig schuldenaarstarief, alsmede arbeidsintensieve en/of tijdrovende ambtelijke werkzaamheden die meer zorg en tijd vragen dan gebruikelijk is. De gerechtelijke ontruiming, het in beheer nemen, gijzeling, afsluiting, beslaglegging op roerende zaken, bewaarneming en executie tot afgifte worden altijd als bijzonder aangemerkt in de zin van dit artikel. Reistijd wordt berekend van en naar het dichtstbijzijnde AGIN-kantoor van opdrachtnemer, met een korting van 50% op het in dit artikel genoemde uurtarief.

18.8 De vergoeding voor verschotten en de kosten van eventuele assistenten die niet (geheel) volgens de van overheidswege vastgestelde schuldenaarstarieven op de schuldenaar kunnen worden verhaald, of die niet (geheel) door de schuldenaar zijn voldaan, worden aan de opdrachtgever doorberekend.

18.9 Het AGIN-kantoor belast de bij haar in rekening gebrachte heffing voor toezicht en tuchtrecht door aan haar opdrachtgever. Dit gebeurt in de vorm van een toeslag per geboekt exploot ter hoogte van het laatst door de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders vastgestelde tarief. Op eerste verzoek van opdrachtgever zal het AGIN-kantoor dit tarief aan de opdrachtgever kenbaar maken.

18.10 Het AGIN-kantoor belast, naast het daarvoor volgens het Besluit Ambtshandelingen Tarieven Gerechtsdeurwaarder en/of Europese wetten en regels geldende tarief, voor het voorbereiden van een gerechtelijke ontruiming en het beslag op roerende zaken met de aanwezigheid van een hulpofficier van justitie, 50% van het BTAG-tarief voor de daarvoor geldende ambtshandeling door.

18.11 Het AGIN-kantoor belast, naast het daarvoor volgens het Besluit Ambtshandelingen Tarieven Gerechtsdeurwaarder en/of Europese wetten en regels geldende tarief, 50% als opslag van dit tarief door bij zaken die betrekking hebben op de tenuitvoerlegging van vonnissen of andere titels met daarin opgenomen dwangsommen waarvoor bevel moet worden gedaan of het uitbrengen van stukken overeenkomstig de EU-betekeningsverordening en het Haags betekeningsverdrag.

19. Nakosten/Nasalaris

19.1 Het AGIN-kantoor is gerechtigd om nakosten/nasalaris aan de opdrachtgever in rekening te brengen. Het tarief van de nakosten/nasalaris wordt in de regel bepaald op een half punt van het geliquideerde salaris, dan wel door het liquidatietarief van de rechtbanken, hoven en de hoge Raad. Voor zover mogelijk worden de nakosten/nasalaris op de veroordeelde partij verhaald en met opdrachtgever verrekend.

20. Externe (informatie-)kosten

20.1 Het AGIN-kantoor is gerechtigd externe (informatie-) kosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen, voor zover mogelijk worden deze kosten op de schuldenaar verhaald en met de opdrachtgever verrekend. Voor de navolgende handelingen is verschuldigd:

 

Informatie BRP                                        € 7,00    per aanvraag

Informatie Inkomsten                            € 7,00    per aanvraag

Informatie RDW                                      € 8,50    per aanvraag

Informatie Handelswaarde voertuig  € 7,00    per aanvraag

Informatie CCBR                                     € 7,00    per aanvraag

Informatie KvK                                        € 8,50    per aanvraag

Informatie Kadaster                               € 7,00    per aanvraag

Informatie Digitaal beslagregister      € 7,00    per aanvraag

Informatie werkgever                            € 2,50    per aanvraag

Publicatie Staatscourant                       € 22,50 per publicatie

21. Printkosten

21.1 Het AGIN-kantoor is gerechtigd printkosten van € 0,10 per geprinte pagina aan de opdrachtgever in rekening te brengen, indien het AGIN-kantoor ten behoeve van een uit te voeren ambtshandeling meer dan 30 pagina’s moet printen in zwart-wit. Indien één of meerdere pagina’s in kleur moeten worden geprint, dan is opdrachtgever een tarief van € 0,15 per geprinte pagina verschuldigd.

22. Afwijkend tarief

22.1 Het AGIN-kantoor is gerechtigd voor werkzaamheden met een specialistisch karakter met de opdrachtgever een hoger (uur)tarief overeen te komen.

23. BTW

23.1 Alle in deze voorwaarden genoemde bedragen zijn exclusief de daarover verschuldigde omzetbelasting.

Deze Algemene Voorwaarden en Tarieven zijn van toepassing op alle opdrachten die aan het AGIN-kantoor zijn verstrekt vanaf 1 januari 2025. Op de tot die datum verstrekte opdrachten zijn van toepassing de op dat moment geldende Algemene Voorwaarden en Tarieven. De Algemene Voorwaarden en Tarieven zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel op 27 juni 2024 onder nummer 00548038. Op verzoek wordt u een exemplaar toegezonden.

De algemene voorwaarden zijn HIER te downloaden.